dijous, 5 de gener del 2017

LA PROGRAMACIÓ

Es pot dir que mitjançant la Programació es realitza una adequació i concreció del desenvolupament curricular oficial i establert pel legislador per a una sèrie de característiques de l'entorn i dirigit a un conjunt d'alumnes que cursa una determinada etapa educativa.

Aquesta etapa, corresponent a un grau mitjà de Formació Professional presenta una doble funció de caràcter intrínsec (en certs casos constitueix el pas final cap al món del treball), alhora que propedèutic (en uns altres prepararà per a nivells educatius superiors). 

El sistema educatiu espanyol, aprovat per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig (LOE), modificada per la Llei 8/2013 LOMQE implica necessàriament un currículum escolar obert.
El currículum és el conjunt de continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació de cadascun dels nivells, etapes o cicles, graus i modalitats del sistema educatiu que regulen la pràctica docent. Amb un currículum escolar obert es promou la participació i el protagonisme de les Comunitats Autònomes, dels Centres Docents i dels professors en l'elaboració curricular. Amb això s'intenta adequar-ho a la realitat del context socioeconòmic i cultural del centre escolar i a les característiques dels alumnes. 

A continuació, es fa un breu repàs dels nivells de concreció existents:

En un primer nivell, el MEC emet els Reials decrets (RD) de Títol també coneguts amb el nom de Disseny Curricular Base (o DCB) i prescriuen per a cada Administració educativa la forma més elemental i simplificada dels quatre elements curriculars existents: objectius, continguts, mètodes i criteris d'avaluació de cadascuna de les etapes educatives. Aquests RD asseguren l'equivalència dels Títols obtinguts pels alumnes/as en les diferents Comunitats Autònomes. Aquesta programació queda establerta sota el marc del RD 1071/2012, de 13 de juliol. 

El segon nivell de concreció curricular, ho duen a terme els professors als seus Centres. Reunits en els Departaments, prenen com a referència el Projecte Educatiu de Centre (PAC) i els currículums vigents en la seva Comunitat Autònoma; i, a partir d'ells, desenvolupen les Programacions docents (PD) dels diferents mòduls professionals del Cicle Formatiu. Així doncs, la PD, enquadrada en el segon nivell de concreció, és l'eina que utilitzarà el professor per elaborar el tercer nivell de concreció, les Programacions d'Aula. Es realitzen adaptacions curriculars a grups concrets d'alumnat o individualment als alumnes o alumnes que les necessitin, en alguns casos de forma temporal i en uns altres de forma més continuada o permanent (alguns autors, però no el MEC, criden a aquestes adaptacions quart nivell de concreció curricular).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada